System Bankowości Internetowej EBO zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa m.in. dzięki wykorzystaniu szyfrowania protokołem SSL oraz stosowaniu m.in. haseł jednorazowych przekazywanych za pomocą wiadomości SMS.
Przed wpisaniem swojego identyfikatora oraz hasła do systemu sprawdź::
Ze względów bezpieczeństwa po 3 próbach wprowadzenia nieprawidłowego hasła dostęp do systemu zostanie automatycznie zablokowany. W takim przypadku możesz zgłosić dyspozycję odblokowania telefonicznie bądź poprzez zgłoszenie się do placówki Banku Spółdzielczego w Janowie Lubelskim.
Pamiętaj, że:
Jeżeli wygląd strony logowania do systemu EBO wzbudzi Twój niepokój, ZANIM ZALOGUJESZ SIĘ, zadzwoń najpierw do Banku: (+48) 15 8725-231, 15 8720-415, 15 8723-385, 15 8725-225, 15 8725-227 (z telefonów komórkowych lub z zagranicy, opłata według taryfy operatora).
Także jeżeli już po zalogowaniu do systemu EBO cokolwiek wzbudzi Twoje podejrzenie, ZANIM AUTORYZUJESZ jakąkolwiek transakcję, najpierw zadzwoń do Banku na jeden z ww. numerów telefonów.
Zapraszamy także do zapoznania się z: publikacją Komisji Nadzoru Finansowego:
Szanowni Państwo,
Rada Bankowości Elektronicznej ZBP pragnie ostrzec przed nowym typem ataków na użytkowników internetu. W tym przypadku atak nie jest nakierowany bezpośrednio na klientów banków korzystających z bankowych internetowych serwisów transakcyjnych, choć jego skutki mogą być również dla nich bardzo odczuwalne.
W sieci pojawił się trojan, który po zainfekowaniu szyfrują wszystkie dostępne na komputerze dokumenty. Celem ataku są dokumenty utworzone przy użyciu aplikacji MS Office, takie jak: MS Word, czy MS Excel, ale również inne pliki tekstowe, graficzne i spakowane archiwa.
Po zakończeniu szyfrowania trojan wyświetla ofierze stosowną informację:
Wszystkie dokumenty są faktycznie zaszyfrowane i otrzymują dodatkowe rozszerzenie np. „mojtrove”. Zabieg ten ma na celu zwrócenia uwagi użytkownika, iż jego pliki zostały zaszyfrowane i są nieczytelne.
Za odblokowanie komputera hakerzy żądają okupu – w tym przypadku równowartość 750 USD .
Rada Bankowości Elektronicznej ZBP pragnie przestrzec przed pochopnym otwieraniem wiadomości pochodzących z niewiadomego źródła oraz załączonych do e-maili plików lub linków, które mogą zawierać ukryte złośliwe oprogramowanie. Dodatkowo, zalecamy ostrożność, gdyż świeżo spreparowany przez cyberprzestępców trojan może nie być zidentyfikowany przez program antywirusowy, ponieważ jego sygnatura może nie znajdować się jeszcze w bazie systemu. Przestępcy wykorzystują socjotechnikę, której celem jest wywołanie u odbiorcy wiadomości zainteresowania lub nawet niepokoju, który sprawi, że odbiorca otworzy wiadomość i przesłane w raz z nią załączniki lub linki. Poniżej przedstawiamy przykładową treść takiej wiadomości:
Dołączone do maila pliki są z reguły ze spakowanym trojanem, a ich opis oraz umieszczona w nich ikona dokumentu sugeruje inne przeznaczenie. Poniżej spreparowany trojan, który wyglądem przypomina dokument WORD, zaś faktycznie jest plikiem wykonywalnym.
W związku z powyższym Rada Bankowości Elektronicznej ZBP zaleca:
Rada Bezpieczeństwa Banków
Związek Banków Polskich
Informujemy Państwa o pojawieniu się złośliwego oprogramowania, które zmienia wpisywany przez Klienta numer Rachunku Bankowego.
Po wpisaniu lub wklejeniu wcześniej skopiowanego numeru NRB Klient widzi jak cyfry wpisane przez niego się zmieniły na zupełnie inne.
Szczegółowe informacje znajdują się w linku poniżej.
Rada Bankowości Elektronicznej ostrzega przed nasilającą się ostatnio metodą na tzw. „poczekalnię” z wykorzystaniem złośliwego oprogramowania: Tinba i Vawtrak.
Rada Bankowości Elektronicznej ostrzega przed nasilającą się ostatnio metodą na tzw. „poczekalnię” z wykorzystaniem złośliwego oprogramowania: Tinba i Vawtrak, dzięki którym hakerzy uzyskują dostęp do rachunku bankowego oraz przeprowadzają transakcję oszukańczą.
Wyżej opisany mechanizm może być stosowany jest również w przypadku autoryzacji kodami SMS. Ponadto dzięki takim malware’om przestępcy mogą utworzyć nowy przelew zdefiniowany i posiadając już hasło i login do systemu transakcyjnego klienta, mogą samodzielnie dokonywać transakcji oszukańczych z użyciem utworzonego przez siebie przelewu zdefiniowanego (takie przelewy nie wymagają dodatkowej autoryzacji). W związku z powyższym w przypadku gdy użytkownik bankowości internetowej dostrzeże nietypowe działanie systemu bankowości internetowej m. in. wyżej opisane powinien:
Dobrze byłoby gdyby użytkownik podczas dostrzeżenia ww. anomalii zrobił zrzut ekranu (wciskając przycisk na klawiaturze „PrtScn” i wklejając go do nowego pliku w programie np. „Paint”). Zrzut ten może być pomocny bankowi przy identyfikacji zagrożenia.
WIBOR 1M wynosi: 6,81 | |
WIBOR 3M wynosi: 6,69 |